יום שני, 1 בנובמבר 2010

המחשב כאמצעי להשבחת הכתיבה

"בכל דור ודור צריך ללמוד את דרכי השימוש בכלים המשפיעים על הדור." (הרב קוק)
ועוד מדבריו של הסופר אהרון מגד.
"פעם חשבתי שכתיבה מול המחשב מורידה מהערך. יש משהו בפיזיות, במגע העט עם הניר, לראותאת המחיקות את הנחשים העקלקלים שהולכים שוליים, שאפשר להבחין בתיקונים בכתב, שקסם לי. ואז התרגלתי למחשב. גיליתי שיש לזה כמה יתרונות. אין צורך להעתיק כל דבר שש פעמים, וכל טעות אפשר לתקן." בפוסט הנוכחי אני רוצה להתייחס להישג נדרש 2 מתוך תכנית הלימודים בחינוך הלשוני: "כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים." והזיקה בינו לבין הסטנדרטים וההישגים הנדרשים לפעילות מושכלת בסביבה מתוקשבת בבית הספר היסודי. כתיבה למה? הכתיבה היא כלי לארגון החשיבה המילולית לשימורה ולתיעודה. היא מאפשרת לכותב לארגן את מחשבותו לשוב ולקרוא אותן, ובשלב מתקדם גם לחדד את המחשבות ולערוך שיפורים בסגנון. הכתיבה מאפשרת ללומד לארגן מחדש את ידיעותיו ועוזרת לו לקלוט ולזכור מידע חדש. הכתיבה נמצאת בלב ליבה של התקשורת האוריינית. היא מחייבת העברה מלשון הדיבור אל לשון הכתב, לא רק במישור הגרפי - פונמי, אלא גם במישור התחבירי לקסיקאלי ובעיקר בו, מאחר שלכל אחת משתי "לשונות" (הדבורה והכתובה) יש איפיונים משלה. הכתיבה היא פעולה מורכבת ביותר היות שהיא דורשת שימוש בכשרים קוגנטיביים לשוניים ומוטריים. כותב מיומן מפעיל בו זמנית תהליכים מסוגים שונים: בחירת המידע הרלוונטי לנושא תוך יישום ידע בדבר סוגי התקשורת הכתובה.
ארגון הרעיונות וניסוחם בתבניות תחביריות, ובחירת אוצר מילים הולם.
שימוש נאות במכניקה של הכתיבה. הסתכלות על הכתוב בעיניו של הנמען - הקורא.
הכתיבה היא תהליך מתמשך הנעשה תוך אינטראקציה עם הסביבה. כיום המחשב הוא חלק אינטגרלי מסביבתו של התלמיד הן בבית והן בבית הספר ואך טבעי הדבר שהשימוש במחשב ייעל את תהליך הכתיבה וישפר את איכותה.הכתיבה במחשב מייעלת את תהליך הכתיבה היות שהכתיבה במחשב משחררת את הכותב מהעתקה חוזרת ונשנית ומאפשרת לו לבצע שינויים אינסופיים עד שיגיע לתוצאה משביעת רצון. שיפור איכות הכתיבה באה לידי ביטוי בשיפור רמת הכתיבה, מאחר והכותב יכול להעריך את תוצרי הביניים של כתיבתו בכל נקודת זמן בתהליך הכתיבה. הכתיבה אינה חייבת להיות ליניארת ומאפשרת חשיבה מסתעפת. היכולת לשנות את הטקסט ולערוך אותו מחדש מעודדת את החשיבה המתלבטת החשובה בתהליך היצירה.
השימוש במחשב כאמצעי לכתיבה הוא כיום חלק בלתי נפרד משגרת חיינו במערכת החינוך. התלמידים והמורים משתמשים במחשב להכנת חמרי למידה מסודרים ואסתטיים.המורה יכול ליצור משימות לימוד טקסטואליות בדרגות קושי שונות ולהתאימן לרמת הלומדים.השימוש במחשב מזמן ללומדים עבודה שיתופית והפריה הדדית. בעידן הווב 2 אנו משתמשים בפלטפורמות כתיבה מתקדמות כמו הוויקי והבלוג. לוויקי איכויות פדגוגיות מגוונות הן ברמה הקבוצתית והן ברמה האישית. הוויקי היא סביבה המסייעת ליצור הידברות וישתוף פעולה בין תלמידים ומורים בקלות וביעילות. הקול האישי בא לידי ביטוי בכתיבת ערכים בנושאים המעניינים את התלמידים. בניית הערכים נעשית באופן שיתופי וכך ניתן לשפר ולשכתב את הערכים הכתובים בו. כאן ניתן לראות סיפור משותף של תלמידים http://room4-wiki.wikispaces.com/?token=b30a59808ede539fed65b0d445ec4e68

הבלוג יומן רשת או רשומון הוא אתר אינטרנט שבו נכתבות רשומות העוסקות בחוויות , חדשות ומאמרים, אשר תכניהם גלויים לגולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה.השימוש בבלוג מחזק את בטחונם העצמי של התלמידים משום שהם פועלים באופן עצמאי ואקטיבי. מנסים את כוחם בכתיבת רשומות בבלוגים שלהם, בכתיבת תגובות שלהם לבלוגים של אחרים. הבלוג עוזר לטפח את החשיבה הביקורתית הן בדברים שהם כותבים בעצמם והן בתגובות שלהם לבלוגים של אחרים.כמורה לתלמידים בגיל הרך הצעדים הראשונים בשימוש במחשב דומים מאוד להקניית מיומנויות היסוד בכתיבה במחברת.תחילה התלמידים צריכים ללמוד להשתמש במקלדת ובעכבר, כתיבה בגופנים שונים בגדלים ובצבעים שונים. כתיבת כותרות הדגשה. בהמשך התלמידים מתנסים בכתיבה של טקסטים קצרים.ובשלבים מאוחרים לאחר שלתלמיד יש שליטה במיומנויות היסוד של השימוש במעבד התמלילים אני מתחילה בתהליך של כתיבת סיפור אישי על פי התבנית הסיפורית.תהליך הכתיבה הנעשה בשלבים תוך אינטראקציה איתי טיות ושכתוב עד לקבלת הסיפור המשוכתב שאפשר להדפיסו ולפרסמו.ברצוני לציין שהתהליך ארוך ומייגע היתרון של השימוש במחשב בא לידי ביטוי בשלבי הטיוט כאשר נחסך מהתלמיד לחזור ולכתוב את הסיפור שוב ושוב.

5 תגובות:

  1. לאה
    מאוד נהנתי לקרוא את הפוסט שלך , אים ספק שהמחשב הוא חלק בלתי נפרד משגרת חיינו וכתיבה בו הוא תהליך שבשגרה ,כמו כן השימוש במקש F7 יכול לתת לילד משוב און ליין לבעיות הכתיבה שלו ולתקן אותו מיידית בזמן שבכתיבה רגילה יצטרך ללכת למילון שכבר לא נפוץ היום או שימתין עד שהמורה תבדוק מה שמאריך את זמן הלמידה..לכן הכתיבה והשימוש במחשב חשובים פי כמה לתהליך הכתיבה הנכונה.
    בהצלחה בהמשך הסימסטר
    אורי

    השבמחק
  2. אורי תודה על המשוב בהצלחה גם לך !

    השבמחק
  3. לאה,
    כתבת פוסט מעניין ומשכיל.
    מסכימה איתך שעיקר השימוש בתוכנות עיבוד התמלילים מקל בשלב הטיוט. גם אני נוהגת לעבוד כך עם תלמידי בחלק ממשימות הכתיבה. כמו כן עלינו לחשוב על סביבות הכתיבה המתקדמות לשיפור תהליכי הכתיבה בכיתות היסוד. כפי שציינת ואני מסכימה איתך- זה מפתח את החשיבה הביקורתית וגם מטפח את הביטחון העצמי- בזכות התגובות שמקבלים.
    בהצלחה רבה!! דורית

    השבמחק
  4. ללאה שלום רב!
    שמי אורלי חמו סטודנטית שנה א' במגמת ניהול וארגון מערכות חינוך. במסגרת הקורס "תקשוב ולמידה" נתבקשתי לבקר בבלוג למידה.
    הפוסט שלך מעניין ומאתגר. אכן המחשב הוא חלק אינטגרלי מסביבת הלומד.
    במסגרת עבודתי בהוראה אני חשה שהמיומנות בכתיבה במחשב טובה יותר, ניתן לכתוב חידושים, הבהרות ועוד. השימוש בבלוג חדש עבורי והתרשמתי שישנה העצמה של תלמידייך בכתיבה, אנסה זאת עם תלמידיי.
    תודה ובהצלחה רבה, אורלי חמו.

    השבמחק
  5. לאה שלום,
    שמי סיגל מורד, גם אני לומדת שנה א', בקורס תקשוב מערכות מידע במגמה לארגון מערכות חינוך. חיפשתי בלוק עם נושא מעניין ובחרתי להזדהות עם כתבת הפוסט בבלוג שלך "המחשב כאמצעי להשבחת הכתיבה", בהתחלה חששתי כמוך כי המחשב עלול להוריד את הערך בפיזיות של המגע עם הנייר, אך כיום אנו יודעים שההפך הוא הנכון, כיוון שהמחשב הוא כלי לשיפור ולייעול של אורח חיינו, אני עובדת במשרד החינוך ובתחילת עבודתי, מכשיר הכתיבה היה מכונת כתיבה חשמלית (היו גם ידניות) והיינו מקלידים עם נייר כימי לצורך עותקים נוספים עם מחיקות ותיקונים המורגשים בגוף המכתב.
    כיום, אנחנו יכולים לארגן את החשיבה המילולית לשימורה, ותיעודה בעתיד, לערוך שינויים של סגנון הכתב ותוספות רבות של איורים ותמונות להמחשה. וכיום המחשב הוא חלק בלתי נפרד ואינטגראלי המשפיע על אורח החיים שלנו ושל ילדינו. לדוגמא הבאת את האמצעי "הבלוג" שאני משתמשת בו כעת, העוזר לטפח את החשיבה הביקורתית ולהעלות נושאים מעניינים ולשתף את האחרים במחשבות, בלבטים, ברכישת ידע, ואף לקבל את תגובותיהם של הקוראים בו. בהצלחה בלימודיך ובעבודתך בהוראה. סיגל

    השבמחק