יום שני, 15 בנובמבר 2010

העברה בלמידה (Transfer )

"לא נוכל לפתר בעיות תוך שימוש באותה דרך חשיבה שיצרה אותן" (אלברט איינשטיין)
בקורס "אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה" של ד"ר נטע נוצר, נתבקשנו לכתב "מהו Transfer או בעברית: "העברה בלמידה".בעברי הרחוק השתתפתי בקורס "עבודת חקר" במכון ברנקו וייס ורכשתי את הספר "הכיתה החושבת למידה והוראה בתרבות של חשיבה" שכתבו שרי טישמן, דיוויד פרקינס ואיילין ג'יי במסגרת חיפושי אחר חומרים לכתיבת הסיכום מצאתי כי פרק 12 בספר עוסק בהוראה לשם עברה. העברה (transfer ) היא מרכיב חשוב במעגל הלמידה המכיל שלושה שלבים: רכישת ידע בהקשר אחד ויישומו בהקשרים אחרים. הפעלת אסטרטגיות ונטיות חשיבה בהקשרים רבים ושונים. קישור בין תחומי ידע שונים לכאורה, תוך גיבוש ההבנה מה הם מלמדים זה על זה. ההעברה כפעולה באה להכליל ולהרחיב מצבי למידה. היא הכרחית כדי שהאורגניזם יוכל ללמוד דבר חדש ולהינות מפירות למידתו הקודמת. העברה מתרחשת בכל פעם שאנו מעבירים ידע, מיומנויות, אסטרטגיות, או נטיות חשיבה מהקשר אחד למשנהו. העברה מתרחשת בכל פעם שאנו מקשרים תחום ידע אחד עם תחום אחר, כדי להבין טוב יותר או להאיר בעיה כלשהי. ללא העברה - ללא קישור של עניין אחד לאחר - הייתה השפעת הלמידה האנושית על עיצובנו ועל הכנתנו לחיים קטנה הרבה יותר. לכן, העברה היא פעולה בסיסית ברכישת השכלה. ההעברה מתרחשת במוחו של המעביר והיא נשענת בעיקר על מאגר הסכמות שאיתה מגיע המעביר לתהליך הלמידה. נקודת המוצא להעברה נמצאת בתוך מערכת העיבוד הקוגנטיבי של האדם. למרות החשיבות הנודעת להעברה, מחקרים מראים שההעברה אינה מתרחשת באופן אוטומטי. עלינו לעזור ללומדים לקשר בין מה שהם כבר יודעים או לומדים היום, לבין המקום שבו הם עשויים ליישם זאת מחר. פסיכולוגים הבחינו בהעברה קרובה והעברה רחוקה, ובהעברה חיובית והעברה שלילית. העברה קרובה מתרחשת כאשר אנשים מיישמים את מה שלמדו בהקשר דומה להקשר שנלמד. העברה רחוקה מתרחשת בין הקשרים שבאופן אינטואיטיבי נראים רחוקים זה מזה. העברה חיובית מרחשת כאשר הלמידה בהקשר אחד משפרת את הביצועים בהקשר אחר.העברה שלילית מתרחשת כאשר הלמידה בהקשר אחד משפיעה לרעה על ביצועים בהקשר אחר.
אחת הדרכים היעילות להמשיג את ההזדמנות להוראה לשם העברה בכיתה, היא לחשוב במסגרת מונחים של עניינים, דרכים, ואתרים שפותחה על ידי רובין פוגרטי, דיוויד פרקינס וג'ון בארל.
העניינים להעברה הם כל דבר שהתלמידים למדו ושעשויים להיות מועברים כמו: מיומנויות קריאה, כתיבה ,חשבון ומיומנויות חשיבה.
דרכי ההעברה הן כל מה שמורים יכולים לעשות כדי לטפח העברה בלמידה. לדוגמה: לאמן תלמידים בזיהוי ובגילוי אנלוגיות, ובעריכת הכללות, לחפש ולצפות הזדמנויות ליישומים, לספק הזדמנויות לתרגול שימושים שונים בהעברה,העברה פנימה כאשר מלמדים נושא חדש להתחשב בידע הקודם של הלומד ולקשר את הנושא החדש עם הידע הקודם.
אתרי ההעברה הם היעדים שאליהם המורים בוחרים להעביר. בתחום המקצוע ההוראה מזמנת אפשרויות העברה בתוך אותו מקצוע. אפשרות נוספת במקצועות שונים:הוראה אינטגרטיבית המשלבת נושאים ממקצועות שונים, ממחישה שקיימות הזדמנויות רבות לקשר בין מקצועות ולגלות כיצד מקצוע אחד תורם למקצוע אחר. הנסיון שהתלמידים רוכשים בין כותלי בית הספר מטרתו לשרת אותם בחייהם מחוצה לו.
אם אנו המורים רוצים שתתרחש העברה עלינו ללמד כיצד להעביר. עלינו לתרגל את התלמידים ביישום מכוון של הידע והמיומנויות שרכשו בהקשרים שונים, כך שילמדו מהו היקף השימוש שניתן לעשות במה שלמדו.עלינו לעזור לתלמידים לחשוב על הרעיונות שהם לומדים ולבנות במכוון קשרים בין מקצועות הלימוד בבית - הספר ובין הקשרים של עולם בית-הספר לאלה של העולם שמחוץ לו. הוראה לשם העברה היא עניין רציני הנמצא באחריותו של כל מורה.
באופן מעשי בשגרת העשייה היומיומית שלנו עלינו לנצל כל סיטואציית למידה אפשרית כדי לספק לתלמידים דוגמאות להעברה. להסביר להם את הצורך בהעברה ולבצע קישורים בין נושאים שונים. לקיים אינטראקציות עם התלמידים ולאפשר להם לקיים אינטראקציות בינם לבין עצמם. לתת משוב המעודד ומשבח העברה.
ולסיום כמובן שבעידן התקשוב כמובן שעלינו לרתום את טכנולוגיות המחשב לטובת השגת מטרת ההעברה.השימוש במחשב לקידום כושרו האינטלקטואלי של הלומד, לפיתוח אסטרטגיות למידה עצמית, לשיפור יכולתו לפתור בעיות ולפיתוח מיומנויות חשיבה.השימוש במחשב מדגיש לתלמידים כי הלמידה נעשית בתוך ראשם, מכוונת על ידם ונתונה לאחריותם.
בעקבות כתיבת הפוסט אני מוצאת חיזוק לעשייה היום יומית שלי בכיתה. בתחום רכישת השפההכוללת קריאה, כתיבה, הרחבת השדה הסמנטי של מילים, איחזור מידע, תיהלוך טקסטים, ועוד. בחשבון הקניית מושגים בחשבון באמצעות בעיות מילוליות. אחת התובנות החשובות שלי שחומרי הלמידה הם אמצעי להקנות לתלמידים אסטרטגיות למידהולאתגר אותם לחשיבה מסדר גבוהה.

3 תגובות:

  1. לאה,
    כתבת פוסט מעניין, המבהיר ומסביר דברים רבים שאנו, מחנכים ומורים עושים בשטח בעבודה היומיומית שלנו. אכן, דבריך מחזקיםאת העשייה היומיומית שלנו בכיתות.אני מסכימה איתך שבשילוב יישומי המחשב בהוראה- למידה, נוכל לפתח את כושרם האינטלקטואלי של הלומדים ולסגל להם מיומנויות של לומד וחוקר עצמאי. הפוסט שלך מוכיח שוב, עד כמה חשוב תפקיד המורה בתהליך ההעברה בלמידה.
    הרבה אורך- רוח ובהצלחה!
    דורית

    השבמחק
  2. לאה!
    מאוד מעניין הפוסט שלך ,אנו כעובדי הוראה מנסים לישם את המודל "העברה" בכיתות הלימוד ולהעניק לתלמידים את החינוך הטוב ביותר וכמו שציטטת את איינשטין לא נוכל בפתור בעיות באותן דרכי חשיבה שיצרנו אותם ,לכן בעזרת הטכנטלוגיה המתקדמת הסיכוי להצלחה ולפתרון בעיות קל הרבה יותר ומציע מגוון גדול יותר נגיש ונוח לילדים.
    אורי

    השבמחק
  3. לאה,
    הפוסט שלך גרם לי להבין שתהליך ההעברה מתבצע בשיגרה,אצלי לפחות אני כל הזמן מקפידה לקשר בין למידה תאורטית לשימושים בחיי היומיום, פשוט לא קראתי לו בשמו המקצועי, עכשיו במונחים המקצועיים, מודל ההעברה הכרחי לצורכי הוראה ולסביבות למידה חדשניות יותר.
    ורד.

    השבמחק