יום שלישי, 20 באפריל 2010

שיתופיות - הערכה ומה שבינהם

דווקא היום כשכל עם ישראל יצא לחגוג בכל מקום אפשרי החלטתי להישאר בבית ולנצל את היום כדי להשלים משימות שטרם הספקתי לבצע. אז בין עיסוק אחד לשני חשבתי עליך בלוג יקר שלי, ופתאום הגעתי להכרה שאתה די מוצא חן בעיניי. עדין לא נוח לי עם הפרסום והפומביות ואני מוצאת את עצמי משקיעה המון זמן בחשיבה על הנושא ועל הניסוח כך שיהיה מעניין וראוי לפרסום.

אתמול כתבתי על תהליך למידה מרתק שעברתי עם דורית, והיום אני רוצה להעלות מחשבות על למידה והערכה שיתופית. (בעקבות ההרצאה של ד"ר חגית מישר - טל )



אבל לפני כן ציטוט ממקור לא ידוע: "אם יש לך תפוח אחד, ולי יש תפוח אחד ונחליף - לכל אחד מאיתנו יהיה תפוח אחד. אם לך יש רעיון אחד, ולי יש רעיון אחד ונחליף, לכל אחד מאיתנו יהיו שני רעיונות"

ככל שנעודד יותר אינטראקציות ונחליף יותר רעיונות מאגר היידע שלנו יגדל. גם על פי הגישה הקונסטרוקטוביסטית (כן אני יודעת שנמאס לשמוע את המילה הזאת) הרי שלצורך הבניית הידע צריך שתהיה אינטראקציה בין הלומדים. כדי לעודד אינטראקציות אלו אנו צריכים לזמן ללומדים משימות שיתופיות. למידה שיתופית והפקת תוצר משותף מחייבת חלוקת עבודה בין השותפים. לפעמים החלוקה נעשית על פי תחומי התמחות כאשר כל אחד מהמשתתפים תורם את חלקו לתוצר המשותף. לפעמים החלוקה היא על פי רצונם או העדפותיהם של המשתתפים, לעיתים החלוקה שרירותית כאשר אחד המשתתפים נוטל יוזמה וקובע תחומי אחריות לכל אחד מהמשתתפים. הבעיה היא מה מידת תרומתו של כל אחד מהמשתתפים לתוצר השיתופי והרי כולנו מכירים את תופעת "הטרמפיסטים" ואני אישית אף חוויתי את הרגשת התסכול שחלק מהמשתתפים תורם ומשקיע בביצוע המשימה וחלק אחר לא אבל הוא נהנה מההערכה.

כאן עולות שאלות בנושא ההערכה: כיצד מעריכים תוצר לימודי משותף ? האם הייתה שיתופיות ? האם הייתה עבודת צוות ? מה התרומה של כל אחד מהמשתתפים לתוצר המשותף ?



אכן שאלות למחשבה!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה