יום שישי, 20 באוגוסט 2010

"המסע בעקבות הנסיכה"

"אני גיאוגרף" אמר האדון הזקן.
"מה זה גיאוגרף ?"
"גיאוגרף הוא מלומד שיודע היכן נמצאים הימים, הנהרות,
הערים, ההרים והמדבריות."
"כמה מעניין." אמר הנסיך הקטן.
"הנה סוף סוף מקצוע אמיתי."
מתוך הנסיך הקטן / אנטון סאנט אקזיפרי
במסגרת עבודת הגמר בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות," נתבקשנו לבחור סוג של אינטראקציה ולפתח אותה. אני ודורית שותפתי ללימודים בחרנו לפתח משחק להכרת הכיוונים: "המסע בעקבות הנסיכה."
במסגרת התחקיר לתחום התוכן שבו עוסק המשחק קראתי מאמרים העוסקים בחינוך הגיאוגרפי ובאוריינות המפה.
למרות שגיאוגרפיה כבר זמן רב חלק מתוכנית הלימודים, הרי שכיום יש התעניינות מחודשת בלימוד המקצוע. זאת בעיקר בשל המודעות ההולכת וצוברת תאוצה לשמירה על כדור הארץ. הגיאוגרפיה עוזרת להבין את המאפיינים הפיזיים והתרבותיים של העולם.החינוך הגיאוגרפי מזמן לימוד של ערכים, ידע, מושגים ומיומנויות להבנה טובה יותר של עצמנו והיחסים שלנו עם הארץ ועם עמים אחרים בעולם.כמו כן הוא תורם לפיתוח הבנת מערכת הקשרים הגלובליים.
מדוע כדאי ללמד גיאוגרפיה בכיתות היסוד ?
הוראת הגיאוגרפיה בכיתות היסוד תסייע ללומד לפתח מיומנויות חשובות כגון: תצפיות, מיון, ארגון, קריאת מפה ופרשנויות. לתלמידים יש גם את היכולת להעריך אנשים במדינות אחרות בעולם. הם מעוניינים ומסוגלים ללמוד על אנשים במקומות אחרים בעולם, בלי שיהיה להם ידע על מיקומם המדוייק והמאפיינים של המקומות והאנשים שחיים בהם. לכן יש צורך לשפר את איכות החינוך הגיאוגרפי בבתי ספר יסודיים על מנת להתגבר על הפערים ולשפר את המיומנויות.
אחת המיומנויות שניתן לשפר כבר בכיתות היסוד היא אוריינות המפה.מיומנויות קריאת מפה הן מיומנויות גיאוגרפיות חשובות המשרתות את הלומדים הן בכיתה והן מחוצה לה. כדי להבנן מפה ולהפיק ממנה מידע על התלמיד להכיר את שפת המפה הכוללת את הסימנים המוסכמים בה היא כתובה, את הצבעים, את הכיוונים המקיפים אותנו ועוד.
קשיים בהוראת מיומנויות המפה.
התמצאות במפה אינה מיומנות קוגנטיבית קלה מיומנות קריאת המפה אינה מתפתחת באופן טבעי ולכן חייבים ללמד אותם ולפתח את המימנות.איתור אובייקט שמצויין במפה היא משימה קוגנטיבית מורכבת. המשתמש חייב לתרגם את המידע שהוא רואה בתלת מימד ומנקודת מבט אופקית, לייצוג מרחבי סכמטי שנראה ממעוף הציפור. ילדים צעיריםמראים יכולת טובה של משימות מפה פשוטות כמו תאור של חדר אבל הם מתקשים לבצע משימות מורכבות יותר כמו היכולת לזהות במפה את המקום שבו הוא נמצא פיזית ולהפך. לתלמיד יש יכולת התמצאות בכיוונים. הוא מכיר את הכיוונים אבל יש לו קושי לבצע את העברה של הכיוונים מהמרחב הפיזי למפה.
יתרונות משחק
במשחק שפתחנו בחרנו להתמקד במיומנות העוסקת בהכרת הכיוונים ובהתמצאות במרחב. האינטראקציה תאפשר ללומדים להכיר את הכיוונים הבסיסיים (ימין, שמאל, קדימה ואחורה). בשלב השני יכירו את הכיוונים וכיווני המשנה על פי שושנת הרוחות. האינטראקציה מאפשרת התנסות פעילה של הלומדים ולכן היא עדיפה על לימוד תיאורטי של הנושא. האינטראקציה מזמנת ללומד התמצאות ברחב ובכיוונים דרך משחק. ההתקדמות בלמידה נעשית בשלבים ומאפשרת ללומד שליטה בתהליך הלמידה. המשחק רלבנטי ללומד משום שהתמצאות במרחב חיונית במציאות היומיומית.
מסקנות ותובנות בתהליך פיתוח האינטראקציה
במהלך העבודה על פיתוח האינטראקציה עברתי לא מעט שלבים של התחבטיות והתלבטויות, החל בבחירת הנושא וכלה בבחירה ועיצוב האינטראקציה. נטיית הלב הראשונה הייתה לבחור נושא מתחום כישורי שפה. בחירת תחום התוכן גיאוגרפיה לא ממש התאים לי. הרי אני מורה בגיל הרך ואינני מלמדת גיאוגרפיה. אך מאחר ודורית מלמדת בכתה ד' צעדים ראשונים להתמצאות במפה, החלטתי שזה יהיה מאתגר ללמוד ולהתנסות בתחום תוכן שאינני מכירה. במחשבה שנייה התמצאות במרחב והכרת הכיוונים היא מיומנות חשובה מאוד שאנו מפתחים כבר בגן ובכיתה א'. הכרת הכיוונים ימין, שמאל, הם הבסיס לכתיבה נכונה. התלמיד צריך לדעת שבעברית כותבים מימין לשמאל ובחשבון משמאל לימין. המשך פיתוח המיומנות תבוא לידי ביטוי בהתמצאות בכיוונים במפה.
קושי נוסף שנתקלנו בו במהלך פיתוח האינטראקציה היה שנקודת המוצא לכל מהלך במשחק צריכה להיות המשחק. מה המשחק רואה על המסך ? מה הוא צריך לעשות ? איך הוא מתקדם ? מהי ההוראה ?
מסמך האיפיון היה שלב נוסף בפיתוח המשחק.ההוראות למתכנת ולגרפיקאי שונו לא אחת במהלך הכתיבה בהתאם לשינויים שערכנו במשחק.
לסיום מההתנסות הקטנה שלי ב פיתוח המשחק אחת מהתובנות שלי היא שתהליך ארוך ממושך הדורש עבודת צוות, ותקדמות בשלבים.



4 תגובות:

  1. לאה היקרה,
    אכן עברנו תהליך ארוך, מאתגר, רצוף התלבטויות, דיונים ושינויים. כל זאת בסיועה והדרכתה הנהדרת של גלית בן צדוק.
    בפוסט מעניין זה העלית את הרקע התיאורטי בנושא הגיאוגרפיה מן המאמרים אותם קראנו ושילבת אותם בצורה טובה ויפה עם התובנות מן העשייה.
    אסכם ואומר שהתהליך אינו פשוט כלל ועיקר- אך גורם לתחושת סיפוק והצלחה.
    בנוסף הוא עוזר לנו לבחון אינטראקציות קיימות לפני שאנו מביאים אותן לתלמידינו.
    בהצלחה!
    דורית

    השבמחק
  2. היי לאה
    למרות שאנו עוסקים בכניסה של מחשבים לתחום החינוך השימוש במפה תמיד נחוץ יעיל ופשוט למי שיודע איך להשתמש בו.ההחלפה של גוגל מפס באטלס הוא הכרחי ויעיל ,אך גם בו יש מפות פיזיות והלימוד להקרוא ולהשתמש בהן הוא חשוב מאין כמוהו,אני מסכים במאת האחוזים איתך שיש ללמד את מקצוע הגאוגפיה כבר מגיל צעיר,והמשחק ששילבתן ממש ריגש אותי ,הוא מעניין ,מאתגר ומלמד.אני מאחל לכן הצלחה בהגשת העבודה.
    אורי

    השבמחק
  3. אורי
    תודה על תגובתך, אכן השימוש במפה חשוב למרות שהיום אנו משתמשים באמצעים דיגיטאלים כדי להתמצא בשטח, עדין חשוב להכיר ולדעת את הכיוונים.

    השבמחק
  4. לאה,
    אהבתי את התובנות שלך לגבי חשיבות לימוד הגאוגרפיה והצורך לקרוא מפה. קריאת מפה היא שפה לכל דבר, אנני יכולה להעלות בדעתי מחשבה, שילד לא ידע מיומנות חשובה זו.
    ובאשר לאינטראקציה עצמה, אהבתי את סיפור המסגרת שיצרתן להכנסת עניין ומוטיבציה לעסוק בנושא.

    השבמחק