יום שני, 26 ביולי 2010

מדיניות התקשוב בישראל

"כל התקדמות גדולה בשטח המדע, נבעה מהעזה חדשה של הדמיון" ג'ון דיואי



שלום לך בלוג יקר !

הפעם אני רוצה להתייחס לנושא חשוב מאוד בעיני והוא מדיניות התקשוב במערכת החינוך בישראל.

בקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה היבטים בינלאומיים למדנו מהי מדיניות תקשוב, קראתי את המאמר המפורט של קוזמה שמציג שלוש מדינות סינגפור, פינלנד ומצרים שמיישמות את מדיניות התקשוב, כל מדינה בדרך שלה.

במאמרו טוען קוזמהשהשיפור במערכות החינוכיות והעלייה בהישגים הלימודייםנראים כדרכים העקריות שבהן מדינות יכולות להתכונן לשינויים גלובאליים מבוססי טכנולוגיה. שימוש בICT במערכת החינוך ניראת כדרך לקדם שינויים חינוכיים, שיפור מיומנויות הלומדים והכנתם לתפקד בעתיד בחברת הידע ובכלכלה הגלובלית. כדי לגרום לשינוי יש צורך ביצירת חזון ברור של כיצד שילוב טכנולוגיות חדשות יכולות להעלות ייצרנות כלכלית, לשפר את איכות החיים ולהעשיר את התרבות. לחזון כזה צריך צריך קונצנזוס רחב ביותר של כל הגורמים הנוגעים בדבר, כלומר הממשלה, משרד החינוך, הסקטור הפרטי והסקטור הציבורי.עוד נטען במאמר שלהשקעה של זמן ומאמץ ביצירת חזון ברמה המדינית יהיו בעתיד החזרים אופרטביים.
שילוב טכנולוגיות ה ICT בסינגפור ופינלנד העלו בי את התהיות: מה קורה במדינת ישראל פנינו לאן ? מהי מדיניות התקשוב בישראל ? האם יש מדיניוות ? האם יש חזון ? עד כמה הוא מיושם במערכת החינוך?
בעקבות בהרצאתה של ד"ר חגית מישר טל שעסקה במדיניות התקשוב של מדינת ישראל. התברר ששילוב המחשבים במערכת החינוך בישראל החל בשנות השיבעים בבתי ספר תיכוניים בתחום מדעי המחשב, ובבתי ספר יסודיים באמצעות מערכות של תרגול ואימון . בשנות השמונים הורחבה כמות המחשבים בעיקר באמצעות יוזמות מקומיות.בשנות התשעים חל מפנה וטכנולוגיות המידע והתקשורת נעשו מרכיב משמעותי ונרחב במערכת החינוך הישראלית. במקביל לחידושים הטכנולוגיים ולירידה במחירי המחשבים, התשתיות והציוד ההיקפי, גובשה תוכנית הכוללת הצעות אופרטיביות למחשוב מערכת החינוך במסגרת תוכנית המחשוב החמש שנתי מח"ר 98 . השלבים השני והשלישי של התוכנית הסתיימו כאשר השלב השלישי התייחס להבחנה בין פרדיגמות הוראה מסורתיות לחדשניות והציע שימוש מושכל ומיטבי בטכנולוגיות מידע ותקשורת (משרד החינוך והתרבות 2004 ) .
ויש גם חזון חינוכי כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח הוועדה להגדרת מדיניות התקשוב במערכת החינוך: "כל מערכת חינוך מכוונת להכין את התלמיד לקראת חיים מצליחים והשתלבות פורייה בחברת העתיד. מהפכת המידע והתקשורת מתווה משמעות משלה למושג "חברת העתיד" וקובעת מאפיינים משלה לכישורים המעניקים סיכויים להצלחה ולהשתלבות פורייה בחברת העתיד. תפיסת פני העתיד מוליכה אותנו להגדיר , בשלושה מאפיינים, את הבוגר הרצוי של מערכת החינוך: אדם אוטונומי, מוסרי ובעל שייוך ומחויבות חברתית.
אם נחזור למאמר של קוזמה כפי שהבאתי בראשית דברי הרי שכדי ליישם את החזון יש צורך לשנות את פרדיגמת החשיבה של קובעי המדיניות במדינת ישראל. אם קובעי המדיניות ישכילו להעלות את החינוך לראש סדר העדיפויות וישקיעו בשילוב טכנולוגית ה ICT על מנת שנוכל להצמיח בוגרים שיוכלו להשתלב כהלכה ולהתמודד בהצלחה בעולם העתיד עתיר טכנולוגיות מידע.


5 תגובות:

  1. לאה,
    כתבת פוסט מעניין על נושא חשוב.
    טוב שיש חזון חינוכי, אך חשוב לפרוט אותו לפעולות אופרטיביות בשטח, על מנת שנוכל לשלב את הבוגרים כהלכה בחברת הידע.
    מקבלי ההחלטות במערכת החינוך, צריכים לחשוב מעבר למיצבי"ם, פיז"ה ומדידת הישגים...
    שילוב נכון ויעיל של טכנולוגיות ה- ICT יכול להוביל לשיפור ניכר גם בהישגים וגם לתת את הכלים להשתלבות בחברת העתיד!
    דורית

    השבמחק
  2. היי לאה!!
    נהנתי מאוד לקרוא את הפוסט שלך! והשאלה הראשונה שעלתה לי בראש היא אם יש חזון כזה מרשים שלא יוצא לפעול לאן הולך כל תקציב החינוך בישראל?
    אני מודע לך שאנו מדינה שחיה בסכנה קיומית מתמדת שבה תקציב הביטחון תמיד יהיה במקום הראשון ולכן יהיה לנו קשה מאוד אן בכלל להתמודד עם מדינות כמו פינלנד נורבגיה ושוויץ שלהם ההשקעה בתקציב הביטחון היא מינימלית אם בכלל , אך בכל זאת בישראל תקציב החינוך הוא השני בגודלו ועדין אנו מפגרים מול מדינות כמו:מצרים, אין ספק שחלוקת התקציב לא נכונה החזון יפה שלעצמו אבל מיהו צריך לתרגם אותו לשטח וחבל שזה לא קורה. מבקר המדינה חייב לתת את הדעת במקרה הזה ולהכניס שילוב טכנולוגיות לשיפור הישגיי התלמידים מול העולם והכי חשוב לשלבם בחברה שהת"לג לנפש בישראל יעלה מול המדינות המערביות בעולם.
    אורי

    השבמחק
  3. אקבאל בדוי
    שלום לאה
    ממש מעניין הפוסט שלך הלוואי שניע למצב שנגשים את החזון שלך כי שלוב הטכנולוגיה במערכת החינוך דבר חשוב ויעיל למערכת החינוךוהתקדמותה אני בחרתי בבלוג שלך כי תמיד האמנתי בנושא ששלוב הטכנולוגיה יעזור לילדים והמורים ובמיוחד הילדים הסובלים מלקויות לימידה
    שלום לאה נתכתב בבלוג המשיך

    השבמחק
  4. זכור ענאן
    כל הכבוד לאה
    התעניינתי מאוד בנושא שהעלית המשפט האחרון שקראתי ערער אצלי אימונה להשפיע על אחרים בסדר עדיפיות
    "שלעלות את החינוך לראש סדר העדיפיות והשקעה בשילוב הטכנולוגיה....."כי לדעתי זה ישפיע ברמה גדולה על שילוב הטכנולוגיה
    "אם תרצו אין זו אגדה "

    השבמחק
  5. קרש אימאן
    שלום לאה
    מאד התעניינתי בנושא שבחרת על שילוב הטכנולוגיה בחינוך ,אני אישית בעד השינויים היעיליםשמובילים לקידום בחינוך , שהבסיס שלהם הוא שילוב הטכנולוגיה בכל מגמותיה בכדי לשפר את רמת ההשיגים ולשלב בוגרים ברמה נאותה לחברה

    השבמחק