יום שבת, 10 ביולי 2010

ההתפתחות האוריינית לקראת קריאה וכתיבה

אנשים קטנים עם תקוות גדולות - בני ברקו


רציתי מגובה של מטר לתאר לך את העולם,
מגובה כזה, גם את המורה נריאת לי כהר רם
רציתי לספר לך שקנו לי ילקוט וגם קלמר
שלקראת כתה א' אהיה מאושר...
נכון שהחופש עוד טרם נגמר...
אך אני מתרגש מאוד כבר היום, מיום המחר...

שלום לך בלוג יקר שלי !

הפעם אני רוצה לשתף אותך בנושא הקרוב מאוד ללבי והוא המעבר מגן הילדים לכתה א'. זהו אירוע חשוב לרוב הילדים והוריהם. זהו מעבר המציין מצד אחד התקדמות "עולים" לבית הספר ומצד אחר, המעבר מעורר חששות מפני מקום חדש ומפני מצבים חדשים, עמידה בלוח זמנים והצלחה בלימודים.
השתלבות טובה של ילדים בפעילות הלימודית בכתה א' שהיא בעיקר רכישת יסודות הקריאה והכתיבה, תלויה במידה רבה במידת המוכנות האוריינית שלו.
התפתחות האוריינות של ילדים בסביבות רב תרבותיות נמצאת בשנים האחרונות במרכז המחקר ובמוקד השיח הציבורי בארץ ובעולם. דגש מיוחד מופנה לחשיבות של טיפוח ניצני אוריינות בגיל הרך, המתייחסים למכלול היכולות המהוות תשתית לרכישת הקריאה והכתיבה בבית הספר. מחקרים מראים כי ילדים שהראו שליטה במיומנויות אורייניות בגיל הגן הגיעו להישגים גבוהים ברכישת הקריאה והכתיבה בכיתות היסוד ובהבנת הנקרא בכיתות הגבוהות יותר. מחקרים הראו גם שלמיומנויות אלפבתיות כמו הכרת האותיות, מודעות פונולוגית וקשרי אות - צליל ישנה תרומה ניכרת לרכישת הקריאה והכתיבה בבית הספר.
רכישת הקריאה והכתיבה היא תהליך הדרגתי, שראשיתו בהיכרות שעושה הילד הרך עם התרבות הכתובה ובהשערות שלו עליה, עוד לשפני שהוא שולט במערכת הכתב עצמה. על פי תפיסה זו, אין זמן מסוים של "הבשלה"
אלא יש מעבר הדרגתי מרמת אוריינות נמוכה לרמת אוריינות גבוהה ממנה, כתוצאה של גורמים חברתיים סביבתיים וגורמים פסיכולוגיים התפתחותיים.
גישה התפתחותית זאת מיוצגת במשנתו של ויגוצקי אשר טבע את המושג "אזור ההתפתחות הקרובה" (zone of proximal development). פירושו של דבר, שצמיחת האוריינות אינה מותנית רק בתהליכי התפתחות והתבגרות טבעיים וספונטניים, אלא היא גם תוצאה של גדילה בסביבה אוריינית מתאימה, שיש בה אינטראקציה עם בוגרים אורייניים. באינטראקציה כזאת תפקיד המבוגר איננו רק לחשוף את הילד לגירויים מתאימים, אלא גם להנחותו להתמודד עם בעיות חדשות. להעלות את הרף בכל פעם מחדש ובאופן כזה להרחיב את "אזור ההתפתחות הקרובה" של הילד ומסייע לו לממש את הפוטנציאל הטמון בו.
על פי גישה זו, יש למבוגרים תפקיד חשוב בהתפתחותם הקוגנטיבית של ילדים. לכן, לגן הילדים ולבית הספר תפקיד מרכזי בפיתוח המודעות הפוטנציאל האורייני של הילדים וביצירת הזדמנויות להשתלבותם בחברה התרבותית- אוריינית.
ניתן לדבר על שני סוגים של סביבה אוריינית - ה"ממוסדת" הכוללת את מוסות החינוך לסוגיהם. ה"טבעית" בעיקר הבית והמשפחה.
בית הספר מעצם הגדרתו, אמור להיות סביבה אוריינית אשר מתמקדת בעיקר בפעילויות סביב הספר. עם זאת, בעידן המודרני נוספו לסביבה הזאת אמצעי מדיה שהמרכזיים שבהם הם הטלוויזיה והמחשב.
בימינו, התרבות האוריינית שהילד צומח בתוכה היא רב תחומית וקשה להפריד בין הלשון הכתובה , הלשון החזותית והלשון המוסיקלית. השילוב של מילה- תמונה- צליל פועל על מכלול החושים ודורש "שיתוף פעולה" של כשרים קוגנטיביים שונים.
הסביבה האוריינית שאליה נחשפים הילדים כיום כוללת מסרים המועברים באמצעות ספרים, משדרי טלוויזיה, פעילויות מחשב וגם מסרים המיועדים למבוגרים בסרטים בפרסומות ובקליפים.
לכן עולות השאלות הבאות:
  • האם סביבה זו מבשרת את "אובדן הילדות" (פוסטמן, 1986), או שהיא תורמת לתיפקודים קוגנטיביים וריגשיים מגוונים ועשירים יותר,ומפתחת את היכולת לפעול במערכות סמלים מגוונות ומורכבות יותר (Mcluhan, 1964 ) ?
  • האם התקשורת האלקטרונית מקדמת את האוריינות - רכישת קריאהה וכתיבה או שמא היא פוגמת בה?
  • האם מקומה של תרבות הספר הולך ונדחק על ידי התקשורכת האלקטרונית, או שיש איזון וקשרי גומילן בינהם?

התשובות לשאלות אלו מצריכות כתיבת פוסט נוסף. אך התובנה שלי לגבי שילוב אמצעים טכנולוגיים בתהליך הלמידה היא ששילוב אמצעים טכנולוגיים בתהליך הלמידה הכרחי וחיוני לשיפור תהליכי הלמידה וחיזוק המיומנויות. השאלה היא לא האם צריך לשלב אמצעים טכנולוגיים בלמידה אלא מדוע עדיין זה עדין לא חלק בלתי נפרד בתהליכי הוראה למידהבכל בתי הספר בארץ ?


6 תגובות:

  1. ללאה -
    תמיד ראיתי את מורות הגיל הרך , או כפי שהן נקראות אצלי בבית הספר "מו"גיות" - (מורה גננת) כעושות קסמים . אתן מקבלות את הקטנים , ומלמדות את החשוב מכל . קראתי בהנאה רבה את הפוסט שלך , למדתי על הקשיים בהוראת אוריינות . לגבי שילובי טכנולוגיות - הילדים נחשפים היום לטכנולוגיות רבות בבתים , ונראה כי כשהם מגיעים לבתי הספר הם לעיתים "חוזרים אחורה בזמן" . אני מאמינה כי הטכנולוגיות יכולות לקדם את ההוראה בגיל הרך , את הקניית השפה , הקריאה והכתיבה . ומעבר לכך - אני מאמינה בך , בכוחות וביכולות שלך לקדם .

    השבמחק
  2. לאה היקרה,
    התרשמתי עמוקות מהפוסט המעניין שכתבת, וגם למדתי דברים חדשים על רכישת הקריאה והכתיבה, התפתחות התפיסה האוריינית ואזור ההתפתחות הקרובה.
    התייחסת בדברייך לכך שצמיחת האוריינות תלויה גם בהתפתחות בסביבה אוריינית מתאימה, נושא הקשור ללימודינו בקורס פסיכולוגיה התפתחותית, שם למדנו על תיאורית ההתפתחות הקוגנטיבית ועל ההתפתחות בשלבים.
    ואני מסכימה איתך ששילוב האמצעים הטכנוליוגיים חיוני ללמידה ואמור להיות חלק מכל תהליכי ההוראה למידה בכל בתי הספר.
    אני מאחלת לך שנה פוריה ומוצלחת בכיתה א' בשנה הקרובה.
    דורית

    השבמחק
  3. לאה!!
    השאלות שנשאלו מאוד מאוד מעניינות בתור חובב ספרים מושבע כאשר אני רואה לנגד עיני את העלמות קריאת הספרים באוכלוסיה זה מאוד מצער אותי והשאלה האם באמת התקשורת האלקטרונית היא תחליף ראוי או שמה יש קשרי גומלין בינהם? אני מצפה בכיליון עינים לפוסט הבא בנושא!!
    אורי מאיש

    השבמחק
  4. שלום לאה,
    במהלך קריאת הפוסט שלך הזדהיתי מאוד עם תחושותייך ובעיקר מהקריאה ומהצורך בשילוב הטכנולוגיה בלמידה לכל שכבות הגיל. אני מזמינה אותך לקרוא את הפוסט האחרון שכתבתי בנושא שילוב בלוג ללמידה ויתרונותיו הרבות.
    עמי סלנט במאמרו מציין את תרומת הבלוג בתהליך הלמידה ומוסיף כי העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים.
    התנסות בכתיבה של תלמידי חטיבות ביניים (כיתות ח') באנגליה באמצעות יצירת בלוג הוכיחה כי סביבה לימודית מבוססת בלוגים היא גורם רב השראה לתלמידים.

    ע"פ ויגוצקי (1978) , התלמידים הכותבים בלוגים בכיתה מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד. התלמידים הכותבים באינטרנט מצליחים בעזרת הוראת העמיתים לחזק את כוחות ה"אני" ולהגביר את ביטחונם ודימויים העצמי, וכן לפתח תפיסה חיובית ביחס ל"אני כלומד". על סמך ויגוצקי, בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. בניגוד לפורומים ממוחשבים הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח מיומנות של כתיבה אישית .

    איריס חרודי.

    השבמחק
  5. פוסט מעניין ביותר!
    ללא ספק חייבים לשלב בהוראה לגיל הרך אמצעים טכנולוגיים. כל העולם התקדם פלאים מבחינה טכנולוגית מלבד החינוך. למרות שכבר היום ישנם בתי ספר אשר משלבים לימודי מחשבים ולימודי אינטרנט, ללא ספק אופי הלימוד צריך להיות יותר טכנולוגי.

    השבמחק
  6. לאה! התבקשתי במסגרת הקורס תקשוב בחינוך להגיב על בלוג ובחרתי בבלוג שלך בעיקר משום שאני מלמדת בגיל הרך כמוך והפוסטים שפירסמת בנושא ענינו אותי מאוד.אכן אנו מגדלים תלמיד שחשוף בחייו לאמצעים אינטראקטיביים מגוונים אך בכיתה המסורתית עדיין האמצעים מוגבלים פרט לשעורי מחשב ומשימות בית.אכן אנו חייבים לצעוד עם הזמן ולשמור על רלוונטיות ,ולעשות מאמץ לצעוד באומץ ולרכוש מיומנויות חדשות כדי לפתח לומד מעודכן אורייני ועצמאי

    השבמחק