יום שישי, 31 בדצמבר 2010

פדגוגיה חדשנית או פדגוגיה איכותית בסביבה חדשנית ?

"מורה בינוני אומר, מורה טוב מסביר, מורה מעולה מדגים, מורה גדול מעורר השראה" בהשתלמות המוסדית בבית ספרי הציגה המנחה את ניתוח (Swot - strength weakness, opportunities, threats)שיטה לבחינת יכולת הארגון לייצר יתרון תחרותי בסביבה בה הוא פועל. הרצון להשתמש בניתוח SWOT עלה בעקבות הרצון של ההנהלה וצוות המורים להצמיח את בית הספר ולשפר את רמת ההישגים של התלמידים. הפרמטרים אליהם התייחסנו היו: כוח אדם, ידע, נסיון, מידע , מוטיבציה, משאבים, הישגים חדשנות ועוד. בפרמטר של ההזדמנויות העלתי את הנושא של חדשנות פדגוגית משום שלדעתי זאת הזדמנות לצמיחה אישית ולצמיחת האירגון. אז מה זאת חדשנות פדגוגית ? בכתב העת לקידום מנהיגות, מקצועיות,מקצוענות ומצויינות במינהל הבית ספרי בחינוך היסודי, גיליון 27, דן בנושא של חדשנות פדגוגית ומעלה נקודות למחשבה באשר לפדגוגיה חדשנית, או פדגוגיה איכותית בסביבה חדשנית ? בתי הספר נדרשים להטמיע "פדגוגיה חדשנית" כדי להתאים את עצמם למציאות הדינאמית והמשתנה שבה הם פועלים. בדיון שהתקיים בועדת החינוך של הכנסת שעסק בהתאמת מערכת החינוך בישראל למאה ה 21 , הציג שר החינוך את תכנית התקשוב והודגש הצורך להטמעה של פדגוגיה חדשנית להצלחת המהלך. אנשי החינוך משתמשים בצירוף "פדגוגיה חדשנית" כדי לתאר את השינוי המבוקש במערכת החינוך. כותבי המאמר מציעים לדבר על פדגוגיה איכותית בסביבה חדשנית. המושג "פדגוגיה חדשנית" מתאר מבנה לימודים גמיש מותאם לתהליכי שינוי חברתיים תרבותיים כלכליים וטכנולוגיים ולשינויים בתפיסה לגבי מהות הדעת. התכנים והידע הנלמדים צריכים להיות מותאמים למציאות המשתנה, לזמן עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית סביבתית, והעיסוק בהם נעשה בסביבה לימודית, שבה יש שילוב של טכנולוגיה בתהליכי ההוראה - למידה הערכה ובניהולם. פדגוגיה חדשנית מגדירה את מטרות החינוך ודמות הלומד הרצויה במאה ה21. מתארת את תכנית הלימודים, תהליכי ההוראה למידה, הערכה, ארגון זמן, ארגון לומדים וארגון הצוות והסביבה הלימודית שצריכים להתקיים בבתי הספר במאה ה21. המאפיינים העיקריים של פדגוגיה חדשנית: תכנית לימודים מותאמת למאה ה 21 המזמנת ללומד עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית סביבתית ושיתוף הקהילה. תהליכי הוראה למידה הערכה השאיפה היא להבטיח באמצעות הפדגוגיה החדשנית את העמידה בהישגים הנדרשים. לגרום ללומד הנעה ורצון ללמוד התלמיד פעיל בתהליך הלמידה. העקרונות המאפשרים תהליכי הוראה למידה איכותיים בסביבת למידה חדשנית: מיקוד בתהליכי ההוראה למידה של התלמיד. התאמת ההוראה לשונות בין התלמידים. הסרת מחיצות בין העולם מחוץ לבית הספר לעולם בתוך בית הספר.שימוש מירבי בטכנולוגיות תקשוב כדי לאפשר לתלמידים להתנסות בתהליכים מגוונים לבניית ידע. הסביבה הלימודית הסביבה הלימודית החדשנית כוללת נוסף למאפיינים של סביבה מסורתית טכנולוגיות מידע ותקשורת מגוונות ומתעדכנות תדיר. הטכנולוגיה עשוייה לגוון את התהליכים החינוכיים וההתנסויות של תלמידים ומורים וגם לעצב אותן ולסייע בהוראה בגישה של הבניית ידע. לטכנולוגיה יש יתרונות פדגוגיים משמעותיים כמו העשרת מקורות מידע , תיווך בין חשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת באמצעות הדמיות ומשחקים שונים. הטכנולוגיה עשויה לגוון את התהליכים החינוכיים ולסייע בהוראה בגישה של הבניית ידע. לטכנולוגיה יש השפעה על היחסים שבין הלומד לידע בשתי דרכים: רמת הפרט - שימוש בשפה חזותית ותוכנית אינטראקטיבית מגבירים את הלמידה הסימבולית. הרמה החברתית - אפשרויות למידהחדשות שאינן מוגבלות בזמן, במקום ובתרבות. בסביבה כזאת המחשב צריך להיות ממוקם בכל מקום שמתרחשות בו למידה והתנסות חברתית.

בחרתי להציג את הסרטון שבו יואב יאיר ויורםעשת מציגים את ה"דילמות בטכנולגיות חדשניות ללמידה". הסרטון מתיחס לפערים בין מה שהטכנולוגיה מבטיחה לבין מה שקורה בפרקטיקה. הטמעת טכנולוגיות חדשניות זה עסק לא פשוט כדברי יורם עשת. 3 פרדוכסים של חדשנות בטכנולוגיות חינוכיות: הטכנולוגיות במקורם לא פותחו ללמידה והאתגר הוא להסב אותם לטכנולוגיות למידה. הטכנולוגיות נמצאות בשינוי. רוב העוסקים בטכנולוגיות למידה באים מתחומים אחרים ולא מתחום החינוך והאתגר הוא להסב את הטכנולוגיות ללמידה.


4 תגובות:

  1. לאה!!
    הפוסט שלך נהדר ומעניין השאלה הגדולה שמעסיקה אותנו האם שר החינוך באמת יתאים את המערכת למציאות של המאה ה21??
    בנוסף הסרטון שצרפתי מאוד מעניין ומוסיף
    אורי

    השבמחק
  2. אורי
    תודה על התגובה המפרגנת ובהתיחס לפוסט שכתבת למערכת החינוך יש עוד דרך ארוכה.

    השבמחק
  3. לאה,
    כתבת פוסט מעניין על פדגוגיה איכותית בסביבה חדשנית, ושוב אנו עוסקים בקשר בין הטכנולוגיה לפדגוגיה. מקווה שנשכיל להשתמש ביתרונות הטכנולוגיה לשירות הפדגוגיה.

    השבמחק
  4. דורית
    פדגוגיה איכות חייבת להיות משולבת בטכנולוגיה.סביבות הלמידה חייבות לשלב טכנולוגיה.

    השבמחק